GREGERS FORTÆLLER OM KVADRATET

Kvadratet er mit format.
Det passer mig godt, det har en medfødt balance. Kvadratisk tænkning - det er simpelthen en måde at tænke på.

Det er det mest udfordrende format at få både i bevægelse og i ro.

De fleste af Gregers billeder er malet på kvadratiske formater i størrelser fra 132 X 132 cm ned til 27 x 27 cm.

Se 8 af Gregers billeder i en konstrueret præsentation

IDEHISTORIKER LARS MORELL OM KVADRATET

Når man arbejder med de klassiske rektangulære formater, højformat eller tværformat, strukturerer billedet ofte næsten sig selv, og der kommer nogle ganske bestemte bevægelser i billedet.

Det er derfor, 1960´erne havde den store forkærlighed for det kvadratiske format. Det var en vej ud af traditionerne, mere åbent, og det har Gregers anvendt meget.

FOTOGRAF ANDREW S GIBSON OM KVADRATET

Det kvadratiske format er spændende, fordi det omgår de regler for sammensætning, som vi er vant til at bruge inden for 3:2 rammen. Reglen af tredjedele bliver mere eller mindre irrelevant - kompositioner med motivet placeret i midten eller

tæt på en af kanterne er lige så effektive.

En firkant er en perfekt afbalanceret og meget stabil form.

Hver side er lige i lange.
Kvadratet får øjet til at bevæge sig omkring på formatet i en cirkel. Sammenlignet med det rektangulære format, hvor øjet opmuntres til at bevæge sig fra side til side i det horisontale format eller op og ned i det vertikale formatet.

De fire kompositioner: enkelhed, subtilitet, form og rum, er alle gyldige elementer i sammensætningen, uanset hvilket format du arbejder i, men de ser ud til at blive stærkere i kvadratformatet.

Se på billedet nedenfor. På det rektangulære billede placerede jeg det kinesiske tempel på en tredjedel med det resultat, at der er meget negativt rum og lidt af visuel interesse til venstre.

Men hvad sker der, hvis vi beskærer det til en firkant?
Templet er nu i midten af rammen snarere end på en tredjedel.
Der er stadig negativt rum, der hjælper med at definere emnet og tilføje humør. Men den tomme del af billedet, der ikke har meget af interesse, er blevet fjernet, hvilket skaber en stærkere sammensætning.

Firkantformatet giver den perfekte, afbalancerede ramme.
Former bliver stærkere i kvadratformatet.

KONTAKT GREGERS GENNEM

Sissel Gregers

  • Facebook
  • Instagram

  © sissel gregers 2019