DANMARKS RADIO

1980

Frakken af hvidblik og loddetin kaldet "David 68" og maleriet "Signaler fra det indre bur", er permanente værker i DR Aarhus lounge område.

UDDRAG FRA "DRåben"

Danmarks Radios personaleblad 1980

»Undertegnede medarbejdere i DR/TV-huset i Århus appellerer herved om indkøb af scenograf Erling Gregers' kunstværk Frakken. Kunstværket har stået udstillet et par måneder og klædte husets rå vægge fantastisk godt - og nu savner vi det!«

Sådan lød et brev til "Kunstindløbskomiteen" i Danmarks Radio og brevet var forsynet med 77 underskrifter, så Gregers må være agtet i sit hjemland og på sit arbejdssted, DR TVs tegnestue i Århus.
Kunstindløbskomiteen fulgte folkets ønske.
På DRs regning har komiteen købt frakken, der nu er kommet på en sokkel og får en permanent plads i radio/TV-huset i Halmstadgade.
Kunstindløbskomiteen har til opgave på DRs vegne at forvalte indkøb af kunst til institutionen.

 

SAMMENSTØD OG AFSTANDE

Om Erling Gregers dynamiske formverden.

Uddrag af tekst skrevet af Ole Vincent Larsen for Kunsttidsskriftet ”Hrymfaxe”, 1984

 

... Værket »David 68« er markant i produktionen: den bibelske mytefigur iført soldaterkappe og derefter hevet ud af beklædningen, så bare tøjet alene (gjort i hvidblik og loddetin) udtrykker den kæmpendes dynamik i kappens folder og armens bøjning. En voldsom kraftudladning standset i brøkdelen af et sekund. Et klip af en film, frosset fast på en sådan måde, at man ubevidst forventer, at kastebevægelsen fortsætter, hvis man et øjeblik vender blikket væk. David har træk af futurisme (Boccioni), men er i sin løsning af formproblemet helt up to date.

... I malerierne ser man en række former, ofte af »blød« karakter som fyldte sække, poser osv. De virker som væsner, som sært levende skabninger, der placeret i nøgne, kolde omgivelser, flise-rum etc., påkalder en totalitet af fastfrossen ensomhed. Ikke det, at de er direkte menneskelige, men man kan identificere noget menneskeligt med dem.

Læs hele teksten her

KONTAKT GREGERS

via Sissel Gregers

  • Facebook
  • Instagram

  © sissel gregers 2019