1979 GALLERI CLEMENS

1/1

SAMMENSTØD OG AFSTANDE

Om Erling Gregers dynamiske formverden.

Uddrag af tekst skrevet af Ole Vincent Larsen for Kunsttidsskriftet ”Hrymfaxe”, 1984

 

Med sine skulpturer træder han fra fladens illusion ud i rummet og dermed ind i bogstaveligheden: man kan røre ved tingene som ved en krop, synet bliver understøttet og kompletteret af fingerspidsernes følenerver: abstraktionen bliver »kød«!

Kunstneren spænder vidt.

En skulptur af en burhøne, betitlet »Paragraf 4 A«, er en svidende humanistisk appel.

I »Volkswagen« med de spadserende støvler og fire små hjul mærker man en ironi med den befriende latter lige om hjørnet - som over enhver god vittighed med alvorlig undertone.

I »Minirisk«, søjlen med de to vinger, spøger Ikaros-drømmen i moderne forklædning, mens skulpturer af puder og ophængt tøj er en mere direkte forlængelse af maleriernes formverden.

Værket »David 68« er markant i produktionen: den bibelske mytefigur iført soldaterkappe og derefter hevet ud af beklædningen, så bare tøjet alene (gjort i hvidblik og loddetin) udtrykker den kæmpendes dynamik i kappens folder og armens bøjning. En voldsom kraftudladning standset i brøkdelen af et sekund. Et klip af en film, frosset fast på en sådan måde, at man ubevidst forventer, at kastebevægelsen fortsætter, hvis man et øjeblik vender blikket væk. David har træk af futurisme (Boccioni), men er i sin løsning af formproblemet helt up to date.

KONTAKT GREGERS GENNEM

Sissel Gregers

  • Facebook
  • Instagram

  © sissel gregers 2019