GALLERIE MORDERNE

1971

Fotos fra udstillingen findes kun i sort/hvid. Malerierne er i farver.

MALERI MED IRONI

Tekstuddrag, avis ukendt, 1971

… Denne nye form for Gregers-maleri er tydeligt inspireret af visse sider af tysk ny-figurativ kunst. Det gælder såvel idéindhold og motiver som den glatte malemåde, hvor farven i og for sig Ikke spiller nogen videre rolle. Gregers billeder handler om menneskelige situationer skildret venligt ironisk, undertiden ligefrem idyllisk.

Sing.

Tekstuddrag 1971, avis ukendt

… Gregers maler håndfaste „pølsevæsener", som er placeret i ofte venlige og bløde omgivelser. Bare et par enorme klumpfødder eller et kødbjerg, som buler ud uden at finde færdig menneskelig form.

Den tyske Horst Antes, må blandt andre, være blandt inspiratorerne. Man kan udlede satire af billederne, men den er af en egen fredsommelig karakter; Gregers synes tilsyneladende ret godt om sine pølser og det, de repræsenterer.

j.m.a.

SILKEBORG AVIS

... Gregers er lige så konsekvent som kunstnervennen og lige så konsekvent, som han altid har været. I sin snævre motivverden bevæger han sig ligesom vægtløs omkring. Hans buttede let forvredne lemmer og kroppe om-sluttes af skyggeløse rum, er placeret på græsmarker eller brokadelejer, omgivet af fodboldmål, regnbuer, dækkes af blomster eller TV-apparater.

Og midt i denne verden af opmarchrede elefantfødder dukker et stykke minutiøst malet mønstret stof op, som havde en af de gode gamle hollændere malet et stykke blødt foldet gobelin. Hans titler til billederne er sære, men det skal man nu ikke lade sig forlede af, for billederne selv kan tåle at stå alene uden navn. Hans farver er varmere end tidligere.

Den, der kan lide Allan Schmidt, vil goutere Gregers. Jeg tror, han bliver lige så god, måske bedre.

N.

KONTAKT GREGERS

via Sissel Gregers

  • Facebook
  • Instagram

  © sissel gregers 2019